Selwin en Aline

We “kijken in de verte” met Selwin Alkemade, werkzaam bij TBMA in Noordwijkerhout én Aline Admiraal, regiodirecteur voor Yuverta regio Gouwe-Rijnland.

Selwin Alkemade

Selwin is net afgestudeerd voor zijn bachelor ‘werktuigbouwkunde’ aan de universiteit in Delft. Geboren in Nieuw Zeeland maar zoon van een echte Noordwijker en vanaf zijn tweede jaar opgegroeid in de Duin- en Bollenstreek. Wellicht kent u hem van de basisscholen ‘de Jutter’ en ‘Klaverweiden’, Teylingen college Leeuwenhorst waar hij zijn middelbare school doorliep of de voetbalclubs SJC en VVSB. Nu werkt hij bij TBMA in Noordwijkerhout, waar hij ook de noordelijke kant van de regio leert kennen, om in het najaar aan zijn masteropleiding te beginnen.

‘Deze streek biedt een rustige sfeer en is mooi’.

Dat maakt dat hij er graag zijn werkplek vindt. Er zijn veel bedrijven waarvan een jongere niet weet dat die er zijn en/of niet weet welke werkplekken er zijn. Een vriend van hem werkt nu op een uur rijden afstand terwijl hij met de HBO opleiding die hij heeft gevolgd, heel goed werk hier in de regio zou kunnen vinden. Hij is gewoon niet bekend met de bedrijven hier.

‘Het is superbelangrijk dat jongeren hier blijven want wanneer mijn vrienden allemaal vertrekken naar elders, wordt het voor mij ook minder interessant’ zo verteld Selwin.

Hij werkt momenteel tussen leuke mensen maar ze zijn wel de leeftijd van zijn ouders. TBMA heeft hij zelf gebeld met de vraag of hij ‘stage’ mocht lopen om ervaring op te doen. De universiteit biedt deze mogelijkheid niet. Dat ziet hij als een groot gemis. Het is belangrijk om het werkgebied te leren verkennen. Nu moet je het hebben van gesprekken met medestudenten en je vrienden. De bedrijven van binnen leren kennen, gewoon beginnen met voorkomende werkzaamheden zodat je alle aspecten leert kennen van een bedrijf, een sector, een beroep. Dat helpt je beter keuzes te maken: wat past bij mij, welke kant wil ik op ontwikkelen. En het staat ook nog eens goed op je c.v.

Selwin verteld verder: ‘ik wilde vroeger arts worden, maar het werd werktuigbouwkunde. Afgelopen tijd heb ik me georiënteerd voor mijn masterkeuze. Het verbaasd misschien niet dat ik de master ‘biomedical design’ ga doen’.

Het is dus belangrijk dat jongeren leren ontdekken wie zij zijn met al hun interesses en talenten. Een aantal activiteiten van OADB sluiten daar naadloos op aan. Selwin geeft aan dat hij hier meer van had willen hebben tijdens zijn periode op de basisschool en in het voortgezet onderwijs. Op de basisschool leer je daardoor je eigen regio kennen en in het voortgezet onderwijs sorteer je beter voor op je vervolgopleiding.

Tot slot geeft Selwin een paar tips:
Bereidt leerlingen voor op het maken van bewuste keuzes
Hou het vooral beeldend. Daarmee ‘vang’ je de aandacht van jongeren beter dan met uitgebreide leesteksten. En dat geldt tegenwoordig voor alle niveaus en leeftijden.

En naar de jongeren: ‘volg je droom!’

Aline Admiraal

Aline kennen we toch als senior schoolleider/ kwartiermaker  van Wellantcollege Oegstgeest en Rijnsburg? Dat klopt maar Wellantcollege is gefuseerd met Citaverde en Helicon tot Yuverta. Een organisatie dus die de focus in de regio’s legt. Aline is vanaf 1 augustus regiodirecteur voor de regio Gouwe-Rijnland.  Naast de vmbo locaties Oegstgeest en Rijnsburg horen daar ook de locaties Boskoop, Alphen a/d Rijn en Gouda bij. Een mooie regio die bijna het hele gebied van Holland Rijnland beslaat. Locaties die mooi groen onderwijs verzorgen in en samen met de regio.

Aline heeft een missie ‘ieder kind gedurende zijn/haar ontwikkeling voortdurend in aanraking brengen met de groene context’.

Dan gaat het bijvoorbeeld om leren waar en hoe je voeding wordt geproduceerd, het belang van groen in je eigen leefomgeving leren kennen, een gezonde, groene leefstijl leren waarderen en nog veel meer aspecten die samenhangen met het duurzamer maken van onze wereld en alle uitdagingen waar we de komende tijd voor staan met elkaar. Het groene onderwijs van Yuverta kan andere VO scholen helpen hun onderwijs meer groen te kleuren.

‘Samen met bedrijven op zoek naar levensechte opdrachten die écht van betekenis zijn voor leerlingen’, dat is waar het omgaat volgens Aline. Ja, dat levert nog een aantal uitdagingen op: tijd en logistiek bijvoorbeeld. De ontwikkelruimte die docenten nodig hebben om bekend te raken met de bedrijven en mogelijkheden te leren zien om flexibel met het curriculum om te gaan. Schooldirectie heeft hier een belangrijke rol. Van de bedrijven vraagt het om te willen investeren in de werknemers van de toekomst: in de verte kijken! Niet alles gaat gelijk goed, een leerling maakt fouten en ook reistijd kan soms een uitdaging geven. Ook bijvoorbeeld: aanpassing in het schoolrooster, bedrijfsbusje of vrijwilligers inzetten. Maar wanneer je samen ziet wat de problemen zijn kom je samen ook tot een oplossingen.

Het helpt enorm wanneer bedrijven enthousiaste verhalen vertellen aan docenten én leerlingen. Maak ze warm voor de sector, leer elkaar kennen om vervolgens vruchtbaar samen gave dingen te bedenken.

Waardevolle leerervaringen díe dragen bij aan meer jongeren die straks kiezen voor werken in de Duin- en Bollenstreek. Het is een prachtig gebied waar jongeren zullen kiezen voor hun plek op de arbeidsmarkt vanwege de kansen om in een groene context te werken. Dat kan een groen bedrijf zijn, er zijn er veel in de Duin- en Bollenstreek maar het kan ook een bedrijf of organisatie zijn die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben, een kleinschalig bedrijf. Behoud van de menselijke maat, geven om elkaar, het geeft fijne basis. Medewerkers op bedrijf leren ook van jongeren. Ook als het even niet lekker loopt, hoort dat bij het leer- en ontwikkelproces.

Aline: ‘ik word blij van samenwerking met partners, netwerk uitbreiden en ook echt weer naar de bedrijven toe kunnen gaan, écht bij elkaar gaan kijken.’

Op lange termijn gaan die contacten veel opleveren. Steeds meer bedrijven zullen mee gaan doen. En ook de hele onderwijslijn: van basisschool tot universiteit. We moeten elkaar gaan ontmoeten. “ik kijk uit naar een groot event in het najaar wat OADB hiervoor gaat organiseren’. Aline geeft aan dat ze vooraf graag een opdracht ziet bij een dergelijk event: voorbereiding geeft focus en de opdracht geeft opbrengst. Misschien ook een match en makelmarkt daarbij?

Met de verrekijker in haar hand ziet Aline over een aantal jaar dat leerlingen werken aan bedrijfsopdrachten die aansluiten op hun interesses, passie en persoonlijkheid.
‘jongeren hebben de toekomst , dat is ons kapitaal. Ik zie een heel mooi uitzicht, een mooie streek, daar moet goed voor het groen gezorgd blijven worden’. Iedereen wil dit toch? Elkaar ontmoeten betekent elkaar leren kennen en komen we tot ‘bekend maakt bemind!’.

© Copyright 2024 Youniek Link
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram