Met zicht op de prachtige bollenvelden die grenzen aan The Tulip Barn in Hillegom kijkt Romy Ruigrok door onze verrekijker. Haar creatieve veelzijdigheid, kennis van Food Innovation en affiniteit met sociale media komen zeer goed van pas in haar zelf ontworpen concept van The Tulip Barn. Een gezellige ruime locatie met veel glas en daardoor een panoramische blik op de kleurrijke bollenvelden!
Een plezierige stop voor fietsers en wandelaars die kunnen genieten van het uitzicht, een hapje en een drankje, zowel binnen als buiten als er een lekker zonnetje schijnt. Toeristen uit binnen- en buitenland en natuurlijk uit de directe regio zijn van harte welkom om op een verantwoorde manier mooie foto’s/selfies te maken in daarvoor aangelegde paden op de bollenvelden. Paden waarop je hier en daar ook een kunstwerk tegenkomt.
Romy is geboren en getogen in De Zilk en oud vwo-leerling van het Fioretti College in Lisse. Als dochter van Simon en Lian Ruigrok van Ruigrok Flower bulbs is het ondernemerschap haar met de paplepel ingegoten. In 2022 deed zij mee aan de Jonge Ondernemersprijs, georganiseerd door Meerbusiness Duin en Bollenstreek, en behaalde zij de tweede plek.
Naar goed voorbeeld van zijn vader ziet Nils het belang van het opbouwen van een goed netwerk. Hij volgt de opleiding Tuinbouw bij Inholland in Delft. Bewoners van de Duin- en Bollenstreek kennen hem misschien ook van de volleybal (Liusna) en de honkbal in Lisse. Nils heeft stage gelopen bij Agrifir-GMN in Voorhout waar hij onderzoek deed naar o.a. de bodemkwaliteit.
Wat hem opviel is dat veel telers bezig zijn met het verminderen van de impact op het milieu door hun bedrijfsactiviteiten. Nils vindt dat belangrijk.
Kijkend naar de actuele uitdagingen vertelt hij: ‘Wanneer met rust gelaten of ruimte krijgt haar gang te gaan, zal de natuur zich herstellen en kan, wanneer dit in de bedrijfsvoering wordt toegepast, de natuur voor het bedrijf werken in plaats van tegenovergesteld. Grootschalige bedrijven die zich niet bekommeren over het milieu en de natuur hebben een grote impact.
Milieu-impact wordt soms meer als barrière gezien dan als kans. Gelukkig zie je steeds meer dat men duurzaam wil omgaan met de wereld en dat bedrijven hun bedrijfsvoering daarop afstemmen. In het grote plaatje heeft dat ook een relatie met bijvoorbeeld klimaatveranderingen en corona.’